Жамоатчилик назорати мамлакатда демократик тамойилларнинг мустаҳкамланишига хизмат қилади

Нархларни шакллантириш устидан давлат ва жамоатчиликнинг қатъий назоратини ўрнатиш лозим

Кучли фуқаролик жамиятининг ўзига хос хусусиятларидан бири бу барча соҳаларда жамоатчилик назоратининг ўрнатилганидир. Бу мамлакатда демократик тамойилларнинг мустаҳкамланишига хизмат қилади. Негаки, одамлар жамоатчиликка бирлашиб, олиб борилаётган ислоҳотларга ўз таъсирини кўрсатар экан, демократия ҳам шу аснода мустаҳкамлана боради. Жамоатчилик назоратининг аҳамияти ривожланаётган мамлакатлар ҳаётида муҳим ўрин тутади. Шу каби давлатимизда ҳам йилдан-йилга жамоатчилик назорати шаклланиб, ўзининг янги босқичларига кўтариляпти. Бунга кўплаб мисолларни келтиришимиз мумкин. Масалан, бирон давлат идораси, ё хизматчисининг ўз ишини масъулият билан бажармагани устидан фуқаролар жамоатчилик нормалари асосида назорат ўрнатиб, ижобий натижаларга эришилаётганига кўп гувоҳ бўляпмиз.

Шулар қаторида нархларнинг сунъий оширилиши юзасидан ҳам жамоатчилик назорати шаклланган. Лекин кўпчилик одамлар бу каби ҳолатларга бепарво муносабатда бўлади. Фаол бўлиб жамоатчилик назоратини ўрнатганларга эса баъзи ҳолларда масъуллар томонидан тазйиқлар ўтказилиши ҳолатлари ҳам учрайди. Бундай ҳолатлар юзага келмаслиги учун давлатнинг ўзи нархларни шакллантириш устидан дастлабки назоратни ўрнатиши лозим. Ундан кейин жамоатчилик назорати тўғрисидаги қонун ҳужжатлари асосида жамоатчилик ҳам ўз назоратини ўрнатиб боради.

Юқорида қайд этиб ўтганимиз бундай ҳолатларга бепарво одамларни ҳам жамоатчилик назорати доирасига тортиб, уларнинг бу борадаги фикрларини инобатга олиш тизимини йўлга қўйиш зарур. Энди савол туғилади: бу каби ҳолатларга лоқайд одамларни қандай қилиб жамоатчилик назоратига қизиқтирса, бирлаштирса бўлади?! Албатта, бунда оммавий ахборот воситалари орқали қилинадиган тарғибот-ташвиқот ишларининг ўрни катта. Шунингдек, маҳаллалар тизимида ҳам жамоатчилик назоратини шакллантириш юзасидан тарғибот-тушунтириш ишларини олиб боришни йўлга қўйиш шарт.

Нархларнинг шакллантирилиши устидан давлат ва жамоатчиликнинг назоратини ўрнатиш орқали нималарга эришиш мумкин?

Бундан биринчидан, одамларнинг сунъий оширилган нархларда товар ва хизматларни харид қилишининг олди олинади. Бу орқали фуқароларнинг иқтисодий ҳолатига салбий таъсир етмайди. Иккинчидан, нархларнинг тез-тез сунъий ошиб бориши мамлакатнинг иқтисодий сиёсатига ҳам жиддий хавф туғдиради. Бу эса инфляциянинг кучайишига, мамлакат иқтисодиётининг турғунлашувига сабаб бўлади. Агар нархлар шаклланиши устидан давлат ва жамоатчилик қатъий назорат ўрнатса, бу давлат учун ҳам, фуқаролар учун ҳам иқтисодий наф келтиради.

Шуни ҳам алоҳида қайд этиш лозимки, ўтган йили пандемия авжига чиққан пайтда бир қанча жамоат ташкилотлари ички бозорларда сотилаётган маҳсулот ва кўрсатилаётган хизматлар нархларининг асоссиз равишда ошиб кетишининг олдини олиш учун жойларда “Жамоатчилик назорати” ишчи гуруҳларини ташкил этди. Унга кўплаб тажрибали мутахассислар жалб қилиниб, бозор ва савдо шохобчаларидаги нарх-навога оид кунлик маълумотлар умумлаштирилган ҳолда, ваколатли масъул давлат органларига тақдим этиб турилди ва бу фаолият давом этмоқда.

Эътиборли жиҳати, айни шу жамоатчилик назорати сабаб тиббий ниқоб, антисептик воситалар, вилоятлараро қатновчи таксиларнинг асоссиз оширилган нархлари тартибга солинишига эришилди. Шунингдек, жамоатчилик назорати таҳлилларига асосан, ҳукуматга фуқароларнинг ўткир эҳтиёжи мавжуд бўлган маҳсулот ва хизматлар юзасидан ахборот киритиб борилмоқда.

Эришилган ва эришилаётган натижалар оз эмас, шу сабабли нархларнинг шакллантирилиши устидан қатъий жамоатчилик назоратини ўрнатиш жуда катта аҳамият касб этади.

Аҳолини ҳар йили бепул тиббий кўрикдан ўтказишни ташкил этиш зарур

Бунга биринчи омил энг юксак қадрият бўлмиш инсонларнинг саломатлигини яхшилаш зарурати бўлса, кейингиси жамиятдаги тиббий маданиятни юксалтиришдир. Тиббий маданиятни юксалтиришга ҳам соғлиқни сақлаш тизимидаги ташкилот ва муассасалар масъул ҳисобланади.

Ривожланган давлатларда инсон саломатлигига биринчи даражали масала сифатида эътибор берилади. Негаки, ҳар қандай мамлакатнинг энг катта бойлиги унинг халқидир. Қаердаки одамлар соғлом бўлса, улар турли соҳалар ривожига ҳисса қўшади ва бу мамлакат учун улкан фойда сифатида баҳоланади. Шу сабабли, давлатимизда одамларнинг соғлиқ-саломатлигини авайлаш мақсадида аҳолини ҳар йили бепул тиббий кўрикдан ўтказишни ташкил этиш лозим.

Бу орқали инсонлар касаллигини ўз вақтида аниқлаб, улар ҳаётини сақлаб қолиш мумкин. Ваҳоланки, мутахассислар фикрига кўра, ўз вақтида аниқланган ҳар қандай касалликни даволаш мумкин. Агар ўша касалликлар вақтида аниқланса, бемор учун ҳам маънавий, ҳам моддий жиҳатдан фойдали бўлади.

Одамларда тиббий маданият етишмас экан, уларнинг ўзи бориб шифокорга кўринишни истамас экан, ҳарйили ўтказиладиган бепул тиббий кўрикни кечиктирмасдан бошлаш зарур. Бу ишни асосан оилавий поликлиникалар фаолиятидан фойдаланган ҳолда, шунингдек, узоқ ҳудудлардаги аҳоли пунктларига кўчма тиббий кўрик гуруҳларини юбориш орқали амалга ошириш мумкин. Шу ўринда айтиб ўтиш керакки, оилавий поликлиникаларнинг бирламчи вазифаси касаллик профилактикаси ҳамда аниқланган касалликни даволаш, касаллик асоратининг олдини олиш ҳисобланади.

Фуқароларимизда ўз соғлиғига масъулият ҳиссини кучайтириш учун тиббий маданиятни тарғиб қилишнинг самарали усулларини ишлаб чиқиб, амалиётга татбиқ этиш лозим. Бу ҳам юқорида қайд этганимиздек, соғлиқни сақлаш тизимининг вазифалари сирасига киради.

Тарғиботда, аввало, оммавий ахборот воситаларини, чунончи, аҳолининг кўплаб қисми фойдаланадиган телевидение ва радиони жалб этиш яхши натижа беради.

Фикр билдираётганимиз мавзуга оид яна шуни ҳам қўшимча сифатида айтиб ўтишимиз керакки, айни кунларда коронавирусга қарши вакцинация олиб борилмоқда. Бу ҳам тиббий профилактиканинг бир туридир. Мутахассислар фикрича, эмланган инсон умуман касалликка чалинмайди ёки юқтирган тақдирда ҳам енгил шаклда ўтказади. Бу, албатта, аҳоли саломатлигини сақлашда муҳим омил ҳисобланади.

Хулоса ўрнида шуни таъкидлашимиз мумкин, аҳолини ҳар йили бепул тиббий кўрикдан ўтказишни ташкил этиш бевосита мамлакат тараққиётига хизмат қилади.

Чет элда меҳнат қилаётган фуқароларимизнинг манфаатлари йўлида

Чет элда меҳнат қилаётган фуқароларимизнинг манфаатлари ва ҳуқуқларини ҳимоя қилиш мақсадида ташқи меҳнат миграцияси соҳасида халқаро ҳамкорликни янада ривожлантириш лозим. Шу асосда тартибга солинган, хавфсиз, бошқариладиган меҳнат миграцияси сиёсатини амалга ошириш тарафдоримиз.

Ривожланиш босқичида бўлган кўпгина давлатлар аҳолисининг сезиларли қисмини меҳнат мигрантлари ташкил этади. Шу каби мамлакатимиздаги ишга эҳтиёжи бор аҳолининг маълум қисми хорижий давлатларда меҳнат қилмоқда.

Айни даврда мамлакат ичида ишчиларга етарли иш ўринлари яратиб беришга имкон мавжуд эканини ҳисобга олган ҳолда, хорижда меҳнат қилаётган ишчиларимизнинг ҳақ-ҳуқуқлари ва манфаатларини ҳимоя қилиш давлат сиёсатининг устувор вазифаларидан бири бўлиб қолмоқда.

Барчамизга маълумки, сўнгги йилларда меҳнат мигрантларининг юридик ҳимоясини таъминлаш мақсадида Ўзбекистон хорижий давлатлар билан меҳнат фаолияти ва меҳнат мигрантларининг ижтимоий ва меҳнат ҳуқуқларини ҳимоя қилиш тўғрисидаги қатор ўзаро фойдали битим ва келишувлар имзоланган. Ҳукумат томонидан бу борада бир неча ишлар амалга оширилди ва оширилмоқда. Лекин бу борадаги ишларни янада кучайтириш лозим. Негаки, тез-тез оммавий ахборот воситалари ёки ижтимоий тармоқларда хорижда меҳнат қилаётган ишчиларимизнинг ҳуқуқи бузилаётганига гувоҳ бўляпмиз.

Хўш, хорижда меҳнат қилиши даврида зўравонлик, мажбурий меҳнат ва камситишдан жабрланган, ҳуқуқлари бузилган, оғир молиявий аҳволга тушган, меҳнат миграцияси даврида жароҳатланган фуқароларга қандай ёрдам бериш мумкин? Албатта, бу — жиддий ўйлаш керак бўлган масала.

Шуни ҳам айтиб ўтиш керакки, мамлакатимизда юқоридаги ҳолатларга дуч келган меҳнат мигрантларига кўмак беришга масъул Ўзбекистон Республикаси Бандлик ва меҳнат муносабатлари вазирлиги ҳузуридаги Хорижда меҳнат фаолиятини амалга ошираётган фуқароларни қўллаб-қувватлаш ҳамда уларнинг ҳуқуқ ва манфаатларини ҳимоя қилиш жамғармаси ҳамда Хорижда вақтинчалик меҳнат фаолиятини амалга ошираётган Ўзбекистон Республикаси фуқаролари ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва халқаро иқтисодий ҳамкорлик масалалари департаменти мавжуд. Бу ташкилотлар айни соҳадаги фаолиятларини танқидий кўриб чиқишлари лозим.

Чет элда меҳнат қилаётган мигрантларимизнинг ҳуқуқ ва манфаатларини ҳимоя қилиш бўйича қуйидагиларни амалга ошириш мақсадга мувофиқ деб биламиз.

Биринчидан, Бандлик ва меҳнат муносабатлари вазирлиги ҳузуридаги Хорижда меҳнат фаолиятини амалга ошираётган фуқароларни қўллаб-қувватлаш ҳамда уларнинг ҳуқуқ ва манфаатларини ҳимоя қилиш жамғармаси ҳамда Хорижда вақтинчалик меҳнат фаолиятини амалга ошираётган Ўзбекистон Республикаси фуқаролари ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва халқаро иқтисодий ҳамкорлик масалалари департаментининг олдига қўйилган вазифаларни бажариши устидан давлатнинг ва жамоатчиликнинг қатъий назоратини ўрнатиш. Уларнинг амалга оширган ишлари юзасидан ҳар ой оммавий ахборот воситалари вакилларига маълумот беришини ташкил этиш.

Иккинчидан, мамлакатимизнинг хориждаги, айнан ўзбек меҳнат мигрантлари кўп борадиган давлатлардаги элчихоналари, консулликлари, ваколатхоналари қошида меҳнат мигрантлари ҳуқуқ-манфаатини ҳимоя қиладиган, уларга зарур ҳолатларда керакли моддий-маънавий кўмак берадиган марказлар очиш лозим. Шунингдек, элчихоналар қошида айнан меҳнат мигрантлари масалалари билан шуғулланадиган марказларнинг ташкил этилиши ижобий самара беради.

Учинчидан, чет элда меҳнат қилаётган мигрантларни қўллаб-қувватлаш, уларнинг ҳуқуқ-манфаатларини ҳимоя қилишга қаратилган концепция ишлаб чиқилиши зарур. Концепция ўз доирасида дунёнинг ҳар бир бурчагида меҳнат қилаётган мамлакатимиз фуқароларининг ҳақ-ҳуқуқларини таъминлашни ўз ичига олиши керак. Шунингдек, концепцияга миграция масалаларига масъул ташкилот ва идора вакилларининг ҳар чоракда хориждаги ўзбек мигрантлари билан учрашувини ўтказиш режаси ҳам киритилиши лозим.

Шунингдек, чет элда меҳнат қилаётган фуқароларимизнинг манфаатлари ва ҳуқуқларини ҳимоя қилиш мақсадида ташқи меҳнат миграцияси соҳасида халқаро ҳамкорликни янада ривожлантириш лозим. Шу асосда тартибга солинган, хавфсиз, бошқариладиган меҳнат миграцияси сиёсатини амалга ошириш тарафдоримиз.

Ўйлаймизки, юқорида қайд этиб ўтган вазифаларни амалга ошириш чет элда меҳнат қилаётган ишчиларимиз ҳолатини ижобий томонга ўзгартиради.

Ижтимоий тенгсизликнинг барча кўринишларига барҳам берилиши керак

Ижтимоий нотенглик асосан иқтисодий нотенгликдан келиб чиқиши ҳақида фикр билдирган эдик. Шунга мисол тариқасида ҳарбийлар, божхоначилар ва бошқа қатор соҳа вакилларининг фарзандлари учун ОТМга киришда берилаётган грантлар квотасини ҳам санаб ўтиш жоиз. Савол туғилади: отаси ё онаси сабаб грант асосида бирон моддий қийинчиликка дуч келмай ўқиётган талабалар ўқув жараёнига ҳам панжа ортидан қарамайдими?

Жамият фаровонлигининг асосий тамойилларидан бири мамлакатда ижтимоий тенглик яратилганидир. Конституциямизнинг 18-моддасида Ўзбекистон Республикасида барча фуқаролар бир хил ҳуқуқ ва эркинликларга эга экани, жинси, ирқи, миллати, тили, дини, ижтимоий келиб чиқиши, эътиқоди, шахси ва ижтимоий мавқеидан қатъи назар, қонун олдида тенглиги белгилаб қўйилган.

Мисол учун, олий таълимга киришда айрим тоифаларга берилаётган имтиёзлар, солиқ ва бошқа ижтимоий имтиёзлар жамиятда нотенгликни шакллантиради. Шунингдек, яна бир муҳим жиҳатга эътибор қаратиш лозим. Ижтимоий нотенглик асосан иқтисодий нотенгликдан келиб чиқади. Иқтисодий нотенгликнинг асослари, биринчидан, айрим турдаги тадбиркорларга бериладиган имтиёзлардан пайдо бўлса, иккинчидан, иқтисодий соҳадаги мавжуд монополиялар бунга замин ҳозирлайди.

Биринчи ҳолатда айрим тадбиркорларгагина солиқ имтиёзи ва бошқа имтиёзлар берилиши бошқа тадбиркорларнинг манфаатига зарар етказади. Шундан кейин имтиёз берилмаган тадбиркорлар ўз фаолиятини тамомлаши ва бу орқали уларнинг мамлакат тараққиётига қўшаётган ҳиссасига нуқта қўйилиши мумкин.

Иккинчи ҳолатда эса мавжуд монопол компанияларнинг айрим турдаги тадбиркорлар билангина ҳамкорликда фаолият юритиши назарда тутилган. Бу ҳам ўзига хос нотенглик бўлиб, бундай монополларнинг фаолияти жиддий назорат қилиниши лозим.

Мутахассислар фикрича, аҳоли даромадларининг таққосидан нотенглик бор ёки йўқлиги маълум бўлади. Нотенглик мавжуд жамиятларда даромадлар ўртасидаги тафовут сезиларли даражада катта рақамни ташкил этади. Сиртдан қараганда, барчага тенг имкониятлар яратилгандек туюлади, аслида эса қандайдир маълум ва номаълум имтиёзларнинг катта мулк эгалари ёки амалдорларга берилгани аниқланади. Адолатли демократик жамиятда барча учун баравар шароитлар яратилади, агар кичик мулк эгалари ёки аҳолининг кам таъминланган қатлами вакилларида қандайдир етишмовчилик бўлса, махсус дастурлар асосида уларга кўмак берилади. Шуни англаш керакки, кўмак ва имтиёз бериш бошқа-бошқа нарсалардир.

Ҳар томонлама тараққий этган Дания, Швейцария, Германия, Финляндия, Нидерландия, Япония каби мамлакатлар тажрибасига қарайдиган бўлсак, уларда ҳеч қайси қатламга алоҳида имтиёзлар берилмаган. Барчага бирдек шароит яратилган. Ҳар ким ўз ҳаракатига яраша ҳаёт даражасига эга бўлади.

Ижтимоий нотенглик асосан иқтисодий нотенгликдан келиб чиқиши ҳақида фикр билдирган эдик. Шунга мисол тариқасида ҳарбийлар, божхоначилар ва бошқа қатор соҳа вакилларининг фарзандлари учун ОТМга киришда берилаётган грантлар квотасини ҳам санаб ўтиш жоиз. Савол туғилади: отаси ё онаси сабаб грант асосида бирон моддий қийинчиликка дуч келмай ўқиётган талабалар ўқув жараёнига ҳам панжа ортидан қарамайдими? Билими қанчалар юқори бўлишига қарамай, контрактда ўқиётган талабаларнинг “имтиёзли”лар сабаб кўнгли ўксимаяптими?

Бир сўз билан айтганда, биз юқорида мулоҳаза юритган барча масалаларга ечим топиш, уларни ҳаққоний ҳал қилиш Халқ демократик партиясидан Президентликка номзод Мақсуда Ворисованинг сайловолди дастуридан ўрин олган ва уларни ҳал қилиш бош мақсадимиз сифатида белгиланган.

Халқ демократик партияси матбуот хизмати тайёрлади.

Приоритетная цель — защита прав и интересов сограждан Социальные приоритеты жилищной политики

Основные направления предвыборной программы кандидата в Президенты Республики Узбекистан от Народно-демократической партии Узбекистана Максуды Варисовой.

Одним из ключевых приоритетов социальной политики является улучшение жилищных условий населения

Об актуальности этой проблемы красно­речиво говорят следующие статистические данные. Так, в 2017-2021 годах численность населения в стране возрастала в среднем на 600 тысяч человек в год. В этот же период ежегодно создавалось свыше 300 тысяч новых семей. Соразмерно растет и потребность людей в жилищных условиях и качественных коммунальных услугах.

Предлагая свои подходы к решению этой задачи, Народно-демократическая партия Узбекистана исходит из того, что вне зависимости от социального положения и уровня доходов, места проживания (в городе, поселке или труднодоступном сельском населенном пунк­те) каждый человек обладает равными правами на комфортные жилищные условия и качественное коммунальное обслуживание. Это является одним из признанных международным сообществом фундаментальных экономических, социальных и культурных прав человека.

При этом необходимо иметь в виду, что среди испытывающих потребность в улучшении жилищных условий немало тех, кто требует особого внимания со стороны государства и общества. Это — выпускники домов «Мехрибонлик», лица с инвалидностью, родители, воспитывающие детей-инвалидов, семьи, находящиеся в тяжелых социальных условиях.

Именно поэтому наша партия не просто ставит вопрос об обеспечении в среднесрочной перспективе каждой семьи комфортными жилищными условиями, а считает необходимым одновременно с этим добиваться обеспечения социальной доступности жилья и коммунальных услуг.

У решения этой проблемы есть несколько направлений.

Прежде всего необходимо повышать эффективность осуществления государственных программ строительства доступного жилья в городах и сельских населенных пунктах.

Важным фактором повышения уровня социальной доступности такого жилья является снижение себестоимости строительства. В этих целях партия предлагает стимулировать развитие отечественного производства современных высокотехнологичных строительных материалов и конструкций.

В этом вопросе важно совершенствовать практику льготного ипотечного кредитования для приобретения населением жилья, совершенствовать механизмы предоставления малообеспеченным семьям субсидий на внесение первого взноса и погашение процентных выплат по ипотечному кредиту.

При этом необходимо иметь в виду, что применяемая в стране модель ипотечного кредитования является не единственным механизмом обеспечения социальной доступности жилья. Так, во многих странах применяется так называемая закрытая модель ипотеки, не являющаяся частью финансового рынка и основанная на вкладах самих покупателей жилья.

Классическим примером такой модели можно считать строительные сберегательные кассы в Германии. Их организация основана на объединении небольших средств многочисленных вкладчиков кассы и последовательном приобретении жилья для каждого из них. По оценкам ряда исследователей, сегодня в Германии три из четырех квартир строятся с помощью жилищных сбережений. Вкладчик, накапливая необходимую сумму для приобретения квартиры, получает доход в виде процентов на депозит, который не облагается налогом. Аналогичная система жилищных сбережений действует во Франции и ряде других европейских стран.

В основанной на системе жилищных сбережений закрытой модели ипотеки источником средств для выдачи кредитов являются накопления покупателей жилья, которые одновременно являются и вкладчиками, и заемщиками ипотечных кредитов. При этом на вложенные накапливаемые средства начисляется процент более низкий, чем по обычным депозитам, что позволяет, соответственно, выдавать кредиты под проценты значительно ниже рыночных.

Изучение финансового рынка показывает, что сегодня банки Узбекистана предлагают населению разнообразные модели вкладов, обеспечивающих накоп­ление средств для покрытия тех или иных семейных расходов. Позитивный опыт организации жилищных сберегательных вкладов за рубежом вполне мог бы найти свое применение и в Узбекистане.

Наряду с развитием строительства доступного жилья и совершенствованием механизмов льготного ипотечного кредитования важным направлением повышения доступности жилья для уязвимых слоев населения, по мнению НДП Узбекистана, является расширение строительства социального (муниципального) жилья и предоставление его в аренду малообеспеченным семьям по ставкам ниже рыночных.

В этих вопросах также важно присмотреться к опыту строительства социального жилья, накопленному во многих странах Европы. Там широко используются механизмы государственно-частного партнерства, стимулирования застройщиков путем установления налоговых льгот и субсидирования строительства социального жилья за счет средств государственного и местных бюджетов.

Примечательно, что в строящемся в ряде зарубежных стран социальном жилье широко применяются различные схемы энергосбережения, основанные на использовании возобновляемых источников энергии, работающих на принципах геотермальной и солнечной энергетики. Положительный опыт практического использования таких дешевых (а после полной окупаемости фактически бесплатных) источников электроэнергии, тепла и горячей воды в социальном жилье для малообеспеченных семей есть, например, в ФРГ.

Этот опыт также заслуживает изучения и применения в таком перспективном направлении обеспечения социальной доступности жилья с одновременным стимулированием производительной самозанятости населения, как начинающееся с 2021 года осуществление программы строительства жилищно-­тепличных комплексов на основе государственно-частного партнерства.

Выдвигая эти и другие приоритеты обеспечения социальной доступности жилья и коммунальных услуг, НДП Узбекистана считает их осуществление важным фактором обеспечения социальных равенства и стабильности, необходимым условием устойчивого развития страны.

Доступное и качественное образование — важный фактор повышения интеллектуального потенциала страны

В современном прогрессирующем мире богатство государств измеряется не их подземными и наземными ресурсами, а интеллектуальным потенциалом населения. Именно поэтому во всех развитых и развивающихся странах акцент делается на развитии обра­зования.

В нашей стране с каждым годом повышается внимание к этой сфере, однако результаты пока не оправдывают ожидания. Возникает вопрос, почему?

Во-первых, реформы в образовании не основываются на одном конкретном факторе. Не обеспечивается выполнение ряда законов, действующих в сфере. Например, до сих пор не решена проблема переполненности классов, бумажной волокиты в школах. А вместо проведения урока педагог занят подготовкой отчетов и заполнением таблиц.

Во-вторых, государственные образовательные стандарты требуют доработки, то есть они не основаны на четкой образовательной формуле. Это создает серьезные неудобства как для учителей, так и учеников. Согласно проведенному анализу, образовательные стандарты разрабатываются без учета возрастных особенностей детей, связи между предметами, а также объема информации, которую необходимо усвоить учащимся. По каждой дисциплине дается несколько понятий, определений, формул, дат, имен и событий по теме. Создается впечатление, что дети как компьютеры должны воспринимать и запоминать всю информацию. Проб­лема в том, что в образовательных стандартах акцент делается на запоминании информации, а не на свободном мышлении учащихся. А как мы знаем, все то, что зубрится, быстро забывается.

В-третьих, учебники и методическая литература не соответствуют требованиям. Когда в наши руки попадает какой-либо учебник, мы видим, что книги, которые, по сути, должны научить детей правописанию, сами полны ошибок. И мы сейчас говорим не только об орфографических ошибках — их содержание, увы, тоже оставляет желать лучшего.

В-четвертых, во многих общеобразовательных учреждениях отсутствует материально-техническая база. К сожалению, в стране еще очень много школ, не имеющих доступа к интернет-ресурсам, компьютерам и учебным лабораториям.

В-пятых, низкий уровень квалификации педагогов. На это есть несколько причин. Одна из них — низкая зарплата учителей. В последние годы проделана определенная работа по ее увеличению. Но этого еще недостаточно. Когда потребности специалиста удовлетворяются, он продолжает работать в этой системе. В противном случае переходит в другую систему, которая способна его удовлетворить. Поэтому необходимо повысить заработную плату наставников, обеспечить их качественный отдых, предоставить социальные льготы. Только тогда от них можно требовать самоотверженности и качественной работы.

Если взглянем на опыт развитых зарубежных стран, то увидим, что в основе образовательной системы лежит читательская компетенция (мышление, основанное на понимании прочитанного), а также математика. О чем это свидетельствует? Это означает, что в сфере образования развитых стран от ученика требуется не запоминать информацию, а уметь свободно мыслить.

С момента обретения независимости Сингапур провел четыре реформы в системе образования. Можно сказать, что в первые годы суверенитета страна находилась в довольно плачевном состоянии, но тем не менее государство в первую очередь сосредоточило свое внимание на просвещении. Как показывают исследования, в результате реформирования сферы в Сингапуре сформировалась признанная во всем мире система образования и страна стала одной из самых развитых.

В современном мире, где все области науки и технологий развиваются стремительными темпами, не уделять должного внимания образованию и его совершенствованию — все равно, что ставить под угрозу будущее страны. С учетом опыта передовых государств нашей главной задачей должно стать поднятие сферы образования на качественно новый уровень.

Интересы и права наших граждан, работающих за рубежом, должны быть защищены

Во многих развивающихся странах значительную часть населения составляют трудовые мигранты. Определенная часть населения нашей страны, нуждающаяся в работе, также находится на заработках в зарубежных странах. По имеющимся данным, количество мигрантов из Узбекистана составляет в среднем 2,5 миллиона человек. Примечательно, что денежные переводы трудовых мигрантов составляют десять процентов ВВП страны.

Учитывая, что в стране есть возможности для создания достаточного количества рабочих мест, защита прав и интересов трудовых мигрантов, работающих за рубежом, должна быть одним из приоритетов государственной политики.

В этом направлении нашим правительством проделана и ведется определенная работа. Но этого недостаточно. К сожалению, в последнее время в средствах массовой информации и социальных сетях мы часто видим новости о том, что в той или иной стране нарушаются права наших трудовых мигрантов.

И как же мы можем помочь соотечественникам, чьи права были нарушены, которые пострадали от насилия, принудительного труда и дискриминации во время работы за границей, оказались в тяжелом финансовом положении, получили различные травмы во время трудовой деятельности? Конечно, этот вопрос требует серьезного подхода. Следует отметить, что при Министерстве занятости и трудовых отношений Республики Узбекистан ведет деятельность Фонд поддержки и защиты прав и интересов граждан, осуществляющих трудовую деятельность за рубежом, а также Департамент по вопросам защиты прав граждан Республики Узбекистан, осуществляющих временную трудовую деятельность за рубежом, и международного экономического сотрудничества. Однако работа этих организаций не дает значительных результатов.

Считаем целесообразным реализовать следующие задачи для защиты прав и интересов наших мигрантов, работающих за рубежом.

В первую очередь необходимо установить строгий государственный и общественный надзор за выполнением задач, возложенных на Фонд поддержки и защиты прав и интересов граждан, осуществляющих трудовую деятельность за рубежом, а также Департамент по вопросам защиты прав граждан Республики Узбекистан, осуществляющих временную трудовую деятельность за рубежом, и международного экономического сотрудничества. Организовать ежемесячный отчет представителей этих организаций о проделанной работе для средств массовой информации.

Во-вторых, необходимо открыть при посольствах, консульствах и представительствах нашей страны за рубежом, особенно в тех странах, куда выезжает наибольшее количество узбекистанцев, центры по защите прав и интересов трудовых мигрантов и оказанию им необходимой материальной и моральной поддержки.

В соцсетях то и дело встречаются сообщения о том, что обращения наших соотечественников, работающих за границей, в посольства и консульства нашей страны часто игнорируются. Именно по этой причине создание при посольствах специальных центров, занимающихся вопросами трудовых мигрантов, даст положительный эффект.

В-третьих, необходимо разработать концепцию, направленную на поддержку мигрантов, работающих за рубежом, и защиту их прав и интересов. Документ должен включать вопросы, касающиеся обеспечения прав и интересов граждан нашей страны, работающих в разных уголках мира, а также план ежеквартальных встреч представителей организаций и ведомств, ответственных за миграцию, с мигрантами из Узбекистана за рубежом.

Мы уверены, что реализация выше­перечисленных задач изменит к лучшему положение наших граждан, работающих за рубежом.

Не следует забывать, что трудовые мигранты из Узбекистана — это наши соотечественники независимо от того, в какой части мира они работают. Следовательно, наше государство должно обеспечить надежную защиту их прав и интересов.

Необходимо организовывать ежегодное бесплатное медицинское обследование населения

По данным Государственного комитета по статистике, по состоянию на 1 июля 2021 года в стране зарегистрировано 79,7 тысячи смертей. О чем это свидетельствует? Одной из основных причин такого высокого показателя является неудовлетворительное функционирование системы здравоохранения в стране.

Как часто говорят: узбек не пойдет к врачу, пока не свалится с ног. Первый фактор такого отношения — низкое социально-экономическое положение людей, второй — налаживание не на должном уровне пропагандистской работы, служащей формированию медицинской культуры среди населения.

За формирование и повышение медицинской культуры людей также несут ответственность организации и учреждения системы здравоохранения.

В развитых странах мира забота о здоровье человека является приоритетной задачей. Ведь самое большое богатство любого государства — это его народ. Только здоровые люди могут вносить вклад в развитие различных сфер, а это — огромная польза для всего государства.

В нашей стране в целях защиты здоровья людей необходимо наладить ежегодное бесплатное медицинское обследование населения. Благодаря этому можно будет вовремя выявлять и лечить различные болезни, спасая жизни людей.

В последнее время в средствах массовой информации и социальных сетях мы часто встречаем посты об акциях помощи, организуемых для сбора больших средств для лечения онкологических или заболеваний печени на поздних стадиях. Однако, как утверждают специалисты, любое своевременно выявленное заболевание поддается лечению.

Так что же делать, если людям не хватает медицинской культуры и они не хотят идти к врачу самостоятельно? Для этого необходимо как можно скорее организовать ежегодное бесплатное медицинское обследование граждан.

Это можно сделать за счет использования возможностей семейных поликлиник, а также путем выезда мобильных медицинских бригад в отдаленные районы. Следует отметить, что первоочередными задачами семейных поликлиник являются профилактика и лечение заболеваний, предотвращение различных осложнений.

Также следует отметить: для того, чтобы укрепить у людей чувство ответственности за собственное здоровье, необходимо разработать и внедрить эффективные способы пропаганды медицинской культуры. Это также является одной из важных задач системы здравоохранения, о чем мы уже говорили выше.

В этом процессе хорошие результаты принесет широкое привлечение средств массовой информации.

В настоящее время в нашей стране проводится массовая вакцинация против коронавируса. Это один из способов медицинской профилактики. По мнению специалистов, вакцинированный человек не заболеет и даже в случае инфицирования перенесет болезнь в легкой форме. Это, безусловно, важный фактор защиты здоровья насе­ления.

Организация бесплатного ежегодного медицинского обследования населения будет непосредственно служить развитию страны.

Информационная служба Народно-демократической партии Узбекистана.

Данный материал публикуется в рамках предвыборной агитации кандидатов в Президенты Республики Узбекистан на бесплатной основе.